Sider

EIRIK «INTERJVUET» AV MSIL

MSIL-fotball.no er blant de mest oppdaterte sidene på Sunnmøre. I forkant av KM har de tatt sikte på å kjøre opp steminingen litt. I den forbindelse har de intervjuet Skodje-spiller Eirik Nesset Hjelvik.

Vi tillater oss å stjele intervjuet. Her er hva Eirik svarte:

Hva syns du om futsal vs gamleballen?
Spillestilen min passer nok best med gamleballen, der det faktisk går an å skyte litt fra distanse. Så jeg hadde ikke hatt noe imot å få tilbake filtballen i år. Samtidig forstår jeg argumentet med at en futsal er bedre tilpasset underlaget inne, og jeg må også si at "motstanden" min har blitt mindre og mindre etter hvert (mer om dette i siste svaret) som jeg har fått testet den ballen.

Hvilket mål har dere for innekm?
Det har vel ikke vært diskutert, men alle bør jo ha et mål om å kunne gå videre. Men det ser ut til at vi har kommet i en tøff gruppe, så man må ha marginene med seg. I tillegg avhenger det jo også veldig av hvem som blir med. Slik jeg forstår det er det fortsatt noen spørsmålstegn i spillerstallen. Men blir alle med - og er friske og raske - kan vi overraske og ta oss videre. Og derifra kan alt skje!Hvem tror du vinner? Utrolig vanskelig å spå siden det vil bli meget jevnt og marginer vil avgjøre. MSIL, Volda, Gu/Lars, Brattvåg og Godøy er i alle fall lag som alle vil gjøre det bra. Hvis jeg må velge ett av disse ender jeg nok på fjorårsvinner Volda, uten å ha så stort grunnlag for å uttale akkurat det.

Hvem blir toppskårer?
MSILs egen Stian Hellevik er nok en opplagt kandidat - om MSIL går langt. Trond Brynestad og Martin Sundnes vil nok også være med. I tillegg vil nok en Gu/Lars-spiller, enten Thomas eller Preben Sætre, hevde seg høyt oppe. Men vanskelig å si hvem som går helt til topps.

Hva syns du om reglane i Futsal?
Reglene er for så vidt greie. Det er riktig at man bør ha kort tid på innspark, utkast o.s.v. Mener også det er greit at keeper ikke er så mye involvert (slik at lag med gode keepere ikke får utnyttet 5-4 så ofte). Dette legger jo opp til at lagene må ha offensive ferdigheter, og da er det også greit å straffe lag som lager mange frispark med straffespark.Det viktigste er uansett at dommerene håndhever dette likt. Sies det at ballen skal ligge på linja, må dette gjelde for alle. Det verste er når det er forskjellig fra dommer til dommer.Ellers har jeg naturligvis fått med meg diskusjonen "vanlig innefotball"/futsal. I

likhet med de fleste i Norge innser jeg at futsal er framtiden når man flyttes innendørs. Det man imidlertid må spørre seg om er om fotballagene på Sunnmøre nødvendigvis er så opptatt av det? Etter mitt syn er dette to helt forskjellige idretter. Spørsmålet da er om klubbene ønsker å følge resten av Norge, eller om man fortsatt synes de gamle innendørsreglene er det som er morsomst og som gir best underholdningsverdi.Begge deler har både fordeler og ulemper. Jeg tror flere og flere blir positive til futsal-reglene, så etter årets turneringer burde klubbene fått gjort en grundig evaluering for å selv kunne bestemme hvilket format man ønsker i framtiden.

1 kommentar:

  1. http://www.facebook.com/home.php?sk=group_166897106666411&ap=1

    Legg futsalen død, SFK! Vi vil ha vanlig innefotball!

    SvarSlett