Sider

6.-PLASSEN: ELLINGSØY

Kan Ellingsøy bli årets overraskelseslag? Det tror Skodje-bloggen fort at de kan bli - om de har marginene med seg.

Etter å ha tatt innersvingen på motstanderne og rykket opp ved hjelp av kvalik i fjor, er det et lag som går på 4.-divisjonssesongen med en svært imponerende vinter bak seg. Ellingsøy har fem seiere, en uavgjort og to tap hittil i år, ifølge vår treningskamptabell.

Dermed topper de tabellen, blant annet etter å ha slått 3.-divisjonslaget Godøy og naboen Vigra i vinter.Innbyrdes har Skodje og Ellingsøy møttes en del ganger de siste årene. I disse oppgjørene har faktisk laget fra Nes hatt overraskende godt tak på oss. Både hjemme og borte har Ellingsøy hatt et godt grep, med unntak av hjemmekampen i Sporsheim-sesongen (!). Ellers husker nok Leander Sortehaug et par oppgjør ute på kunstgrasbana der...

Men over til årets lag - og hvorfor vi har forventninger til dem. Først og fremst har laget vist kvalitet i treningskampene hittil. De har spilt mange kamper, fått god matchtrening og attpåtil gjort det bra.Dessuten viste laget mot slutten av sesongen i fjor at de var i ferd med å få et godt lag. Slik vi husker det var Ellingsøy et lag som bare ble bedre og bedre utover sesongen.

Selv om laget - ifølge treneren i vår presentasjonsrunde - ikke har forsterket stallen, mener vi at den på en måte likevel er det. Først og fremst har Ellingsøy fått en bra stamme. Men samtidig forsterket blant andre Lennart Clausen (ex. Herd), Stian Sæth (ex. Herd og Blindheim) og Mats Legrovik laget utover sesongen i fjor.

Fra før har Ellingsøy et par solide midtbanespillere, og med målscoreren Dido på topp ser det bra ut offensivt - i hvert fall om stammen er med.

Det tror vi også at den stort sett er, så dermed drister vi oss til og plasserer Ellingsøy på en sterk plassering - noe som altså gjør at laget i 2011 fort kan møte svært sterk motstand i den nye 4.-divisjonen. Selv om vi lenge tenkte å plassere Langevåg på 6.-plass, er det nå altså Ellingsøy vi har størst tro på.

Einar Orten Trovågs vurdering:
Ellingsøy er eit lag som tradisjonelt høyrer heime i ein av dei øvste krinsseriane, og det var på mange måtar litt på tide at dei rykte opp i fjor. Lag som HaNo og MSIL var nok større opprykksfavorittar i utgangspunktet, men Ellingsøy var best då det gjaldt som mest. Eg har merka meg treningskampresultata til gultrøyene. Eg veit ikkje kor mykje vi skal leggje i at dei har slått Godøy, for sistnemnde er den store favoritten til å bli jumbo i årets 3.-divisjon. Og å slå Vigra er vel heller ikkje banebrytande. Og eg ser at EIL har tapt mot eit lag som HaNo. Så det eg vil fram til er at vi skal vere litt forsiktige med å hausse opp Ellingsøy før sesongen i det heile har starta. Når det er sagt, så trur eg neppe at dei dummar seg ut. Dei har nok førebudd seg godt etter opprykket, og stallen rommar nokre solide namn (Clausen, Sæth og Legrovik er gode spelarar). Men øvre halvdel? Tja, då må dei i alle fall overraske meg. Kanskje tar eg feil, men for første gong hittil trur eg at Skodjebloggen bommar litt. Eg tru dei hamnar ein stad mellom 8. og 11.-plass.

1 kommentar: